Haluaisiko järjestösi päästä pois paperilaskujen lähettämisestä ja siirtyä sähköisen laskutukseen? Mietittekö, mitä laskutustapoja kuluttajat tänä päivänä osaavat odottaa – ja miten järjestö saa ne käyttöönsä?

Seuraavassa käymme lyhyesti läpi tärkeimmät laskutuskanavat ja niiden käyttöönoton. Joissain kanavissa käyttöönotto tapahtuu tekemällä sopimuksen palveluntarjoajan kanssa; osassa riittää, että järjestö ottaa PostNord Strålforsin ratkaisun käyttöön Kehätiedon kautta.

 

E-lasku – tuttu laskutuskanava

E-lasku on ollut käytössä jo vuosituhannen alusta asti. Tämä pankkien ylläpitämä laskutuskanava mahdollistaa e-laskujen ja e-laskuehdotusten lähettämisen kuluttajalle sekä e-laskun tilauksen omaan verkkopankkiin.

E-laskun käyttöönotossa järjestö tekee sopimuksen pankin tai Strålforsin kanssa. Jotta mahdollisuus tilata e-lasku ilmestyy kuluttajan verkkopankkiin, on lähettäjän tehtävä lähettäjäilmoitus eli SI-sanoma sekä määriteltävä e-laskun yksilöintiin sopiva kriteeri, esimerkiksi viitenumero, asiakasnumero tai näiden kombinaatio.

 

Digitaaliset postilaatikot

Kaksi tärkeintä markkinoilla olevaa digitaalista postilaatikkoa, OmaPosti ja Kivra, ovat helposti liitettävissä Kilta-järjestelmään.

OmaPosti

Näistä yleisempi on OmaPosti, johon voi lähettää laskuja ja muita dokumentteja. Palvelussa voi myös maksaa laskun menemättä erikseen verkkopankkiin.

OmaPostin käyttöönotto tapahtuu aktivoimalla kyseinen kanava Strålforsin kautta. Laskun reitittämiseen oikealle vastaanottajalle tarvitaan vain nimi ja osoite tai henkilötunnus, eikä vastaanottajasta tarvita muita tietoja.

Kivra

Uudempi postilaatikkopalvelu Kivra on Ruotsin suosituin digitaalinen postilaatikko, joka on viimeisen parin vuoden aikana rantautunut Suomeen. Myös Kivra tarjoaa laskujen ja muiden dokumenttien välitystä ja mahdollisuuden maksaa laskut palvelussa. Laskujen lähettäjä saa lisäksi oman brändätyn etusivun ja mahdollisuuden aktiivisiin banneripaikkoihin.

Kivran käyttöönotto tapahtuu aktivoimalla se Strålforsin kautta järjestön laskutuskanavaksi. Laskujen reitittäminen oikealle henkilölle tehdään automaattisesti joko nimen ja osoitteen tai sähköpostiosoitteen perusteella.

 

Mobiilimaksamisen ratkaisut

MobilePay

MobilePay on suosituin mobiilimaksamisen palvelu Suomessa. Se tunnetaan parhaiten käyttäjien välisten rahansiirtojen välineenä, mutta käyttötavat ulottuvat myös laskutukseen.

MobilePay Invoicen avulla lasku voidaan lähettää käyttäjän sovellukseen ja MobilePay Subscriptionilla voidaan aktivoida ja pyytää käyttäjän lupa toistuvaan laskutukseen. MobilePay InvoiceLink sen sijaan on tarkoitettu paperilaskuille, joista QR-koodin avulla käyttäjä ohjataan MobilePay-sovellukseen maksamaan laskua. Samalla hän voi hyväksyä MobilePay Invoicen tulevien laskujen vastaanottamiseen.

Järjestö saa palvelun käyttöönsä tekemällä sopimuksen MobilePayn portaalissa ja aktivoimalla palvelun sen jälkeen PostNord Strålforsin kanssa. Lasku reititetään jäsenen puhelinnumeron perusteella MobilePay-sovellukseen maksamista varten. Jos jäsenen puhelinnumero ei ole järjestön tiedossa, hän voi ilmoittaa sen esimerkiksi Kilta Verkkoasiointipalvelun kautta.

Siirto

Siirto on Suomen toiseksi suosituin mobiilimaksamisen palvelu, joka toimii Nordean ja OP:n asiakkaille. Siirto-maksupyynnöllä tulevan linkin kautta käyttäjä näkee laskun kuvan ja voi hyväksyä laskun maksamista varten.

Siirto-palvelun käyttöönotto tapahtuu tekemällä sopimus Strålforsin kanssa. Jäsen voi tilata laskun ilmoittamalla puhelinnumeronsa, jolloin lasku reititetään Siirto-sovellukseen.

Mobify

Uudempi kotimainen, yksityisomistuksessa oleva mobiilimaksamisen vaihtoehto Mobify tarjoaa kustannustehokkaimman tavan toimittaa laskut ja muut dokumentit käyttäjän mobiililaitteeseen. Palvelussa laskun voi maksaa, ja se sisältää lisäominaisuuksia käyttäjän taloudenhallinnan tueksi.

Mobify aktivoidaan järjestön käyttöön Strålforsin kautta. Käyttäjä saa Mobifyn käyttöönsä helposti joko nimen ja osoitteen, henkilötunnuksen, sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron perusteella.

 

Miten sähköinen laskutus parantaa jäsenkokemusta?

Lue lisää täältä >>

 

Me Kehätiedossa työskentelemme sen eteen, että järjestöt voisivat tarjota parasta mahdollista jäsenpalvelua. Webinaaritallenteessamme voit tutustua konkreettisten esimerkkien ja demon avulla, miten sähköinen laskutus toimii. Jos olet kiinnostunut tilaamaan tallenteen tai kuulemaan lisää Kilta-ratkaisuistamme, ota meihin yhteyttä.