Maksamiseen on digitaalisen kehityksen myötä tullut paljon uusia vaihtoehtoja. Nykyään kuluttajat osaavat odottaa joustavia maksutapoja oman valintansa mukaan. Niiden tarjoaminen ja niistä viestiminen koetaan hyväksi asiakaspalveluksi. 

Kiltan kumppaniyritys PostNord Strålfors Oy tuo järjestön käyttöön nykyaikaiset maksamisen ratkaisut. Erillisen Kilta-moduulin avulla laskut voidaan ohjata eri jakelukanaviin niin e-laskuiksi, yritysten verkkolaskuiksi, sähköpostilaskuiksi kuin perinteisiksi paperilaskuiksi. 

Myös uusimpia maksusovelluksia kuten MobilePay ja Siirto-mobiililaskutus on mahdollista ottaa käyttöön, jolloin jäsenen maksuvaihtoehdot laajenevat entisestään. 

Jäsen valitsee laskutuskanavan 

Paperilaskujen aika alkaa pian olla ohi muun muassa ekologisista syistä. Vaikka järjestö ei veloittaisikaan ylimääräistä paperilaskun lähettämisestä, monet yritykset tekevät jo niin. 

Jos jäsen haluaa käyttöönsä jonkun muun kuin paperilaskun, hänen täytyy ilmoittaa järjestölle, mikä on hänelle mieluisin laskutuskanava. 

- Lähtökohta on, että kunnes vastaanottaja laskuttavalle järjestölle toisin ilmoittaa, hän saa laskunsa kirjepostina. Ilman asiakkaan omaa toivetta ei koskaan lähetetä verkkopankkiin tai puhelimeen mitään, sanoo PostNord Strålforsin Solution Specialist Tuomas Paunonen. 

- Kun jäsen kertoo laskuttavalle järjestölle, että haluaa vastaanottaa laskun esimerkiksi e-laskuna tai mobiililaskuna Siirtoon tai MobilePay:in, siirrämme sen kyseiseen kanavaan ja näin vältytään paperilaskuilta. 

Järjestölle automaattinen prosessi 

Kehätieto toimittaa asiakkaidensa laskutusaineiston Kilta-rekisteristä PostNord Strålforsille joka päivä.  

- Sen perusteella muodostamme laskut ja välitämme ne vastaanottajille heidän toivomansa kanavan kautta, Paunonen kertoo. 

Palvelu kattaa myös paperilaskujen tulostuksen, kuorituksen ja postituksen. Jos järjestö haluaa liittää laskun mukaan esimerkiksi jäsenkirjeen, se voidaan liittää laskuaineistoon PDF-tiedostona. 

- Me hoidamme Kilta-asiakkaiden laskujen välittäminen täysin automaattisesti. Järjestön ei tarvitse miettiä laskutusasioita otettuaan tämän ominaisuuden käyttöönsä. 

Paunonen mainitsee myös, että PostNord Strålforsin We Mail -palvelun kautta on saatavilla helppo tapa laskujen sähköistämiseen. Lataamalla puhelimeensa mobiililaskupalvelu Mobifyn vastaanottaja voi kännykkäkameralla valokuvata saapuneen paperilaskun sähköiseen muotoon. Ensimmäisen kerran jälkeen tulevat laskut siirtyvät automaattisesti sähköisiin kanaviin. 

Kiinnostuitko? 

Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää Kilta-ratkaisuistamme, ota yhteyttä myyntipäällikkö Harri Haarelaan: harri.haarela@kehatieto.fi tai p. 010 835 4407.