SUOMEN LUONNONSUOJELULIITON KILTA

  • Jäsenrekisteri
  • Lahjoittajarekisteri, kerta- ja kuukausilahjoittaminen
  • Luontoarpajaiset
  • Yritysyhteistyö
  • Laskujen tulostuspalvelu
  • Suomen Luonto -lehden tilaajarekisteri
  • Integraatio verkkosivuille, joiden kautta esim. hakemukset ohjautuvat suoraan rekisteriin

 

Suomen vanhin ja vaikuttavin ympäristöjärjestö Suomen luonnonsuojeluliitto toimii metsiemme, vesistöjemme ja uhanalaisten eläinten sekä ajankohtaisten ilmastoasioiden puolesta. Moni muistaa sympaattinen norppahahmon, joka esiintyy Suomen luonnonsuojeluliiton logossa.

Norppien suojelun ja muun luonnonsuojelutyön resurssien turvaamiseksi varainhankinnan ja järjestötyön parissa Helsingin toimistolla työskentelee kymmenen hengen tiimi. Asiakaspalveluvastaava Krista Kujala on ollut alusta asti mukana Kilta-toiminnanohjausjärjestelmän määrittely- ja käyttöönottoprojektissa. Kilta otettiin käyttöön kesällä 2018.

- Meillä on varainhankinnassa nyt uudet tuulet. Kiitos Kilta-järjestelmän meillä on nyt oikea lahjoittajahuolto olemassa, joten voimme esimerkiksi kiittää lahjoittajia kohdennetusti, hän iloitsee.

Tukea aina saatavilla

Suomen Luonnonsuojeluliiton vanha rekisterijärjestelmä oli ollut käytössä kymmeniä vuosia, ja se oli jo selvästi vanhentunut. Sen lisäksi, että tietojen päivittäminen oli raskasta ja vaikeaa, ei järjestön sisällä saatu ulosvarainhankinnan kannalta olennaisia raportteja.

Luetteloiden paperille tulostaminen alkoi sekin tuntua luonnonsuojelujärjestön arvojen vastaiselta.

Krista Kujala kertoo, että yhteistyö Kehätiedon kanssa toimi hyvin läpi koko prosessin, joka kesti noin puoli vuotta. Apua ja vastauksia on saanut aina, kun niitä on tarvinnut.

- Näin isossa projektissa on aina omat synnytysvaikeutensa, mutta projektin aikana on hyvä pitää mielessä sen hyödyt, joita oli paljon, hän sanoo.

Ajantasaista dataa

Kilta-toiminnanohjausjärjestelmää on Suomen luonnonsuojeluliitossa hyödynnetty monipuolisesti. Asiakasneuvojat käyttävät Kiltaa päivittäin jäsenten, lahjoittajien ja lehden tilaajien yhteydenottoihin vastatessaan.

Varainhankinnan markkinointiin ja lahjoittajahuoltoon poimitaan Kiltasta reaaliaikaisia raportteja. Myös arpajaiskampanjan toteutusta on helpottanut, kun vastaanottajien ja listalta pois haluavien osoitteet saa poimittua Kiltasta. 

Aiempi Excel-taulukoiden syöttäminen järjestelmästä toiseen on jäänyt pois, ja laskujen hallinta on siirtynyt ulkopuoliselta taholta omiin käsiin.

- Tässä vaiheessa minä hallitsen vielä kaikkea Kiltaan liittyvää, mutta olen yrittänyt antaa vierihoitoa toisille, jotta he pääsisivät ottamaan omat vastuualueensa haltuun, Kujala kertoo. 

Työajan säästöä

Vierihoitoa on tarvittu myös alueilla, sillä Kilta on käytössä lähes kaikilla Suomen luonnonsuojeluliiton 160 yhdistyksestä.

Krista Kujalan työaika oli melko sidottu Kiltan käyttöönottoon noin vuoden ajan. Sen jälkeen hän on voinut nauttia työn tuloksista.

- Kilta on täällä keskustoimistolla otettu hyvin käyttöön ja hyödyt alkavat todella näkyä. Itselläni on jo vapautunut työaikaa muuhun.

Tuloksia on alkanut näkyä myös varainhankinnan tuotoissa, joiden Krista kertoo olevan ”nousussa kaikilla mittareilla”. Tämä on varmasti toivottu uutinen niin norppien suojelun kuin muun luonnonsuojelutyön jatkuvuuden kannalta.